you are lucky number~~

free counter

Friday, 17 December 2010

Homemade Pizza!!!!

Last but not least
bole jugok nenek menyelesaikan impian nk buat Pizza sendiri...
hari nie tekak rsa nk makn weastern...
muehehehheheehe


pizza yang nenek buat nieh nipis je..sbb x suka sgt kalo kulit dia tebal...
p/s sila abaikan cerek di blakg tuh...=)


tekak rasa nk makan makanan mat salleh ja arinie...
phewiittt!!!
jum tgok resepi pizza nieh...

:::  RESEPI :::

Bahan-bahan kulit pizza 
0.5kg tepung gandum 
4 sudu besar minyak mentega (kalau ada minyak zaiton lagi bagus) 
1 sudu teh garam 
1 cawan air (utk lembutkan doh - agak2 ler eh) 
1 paket yis mauripan 
1/2 sudu teh gula 

Cara-cara kulit pizza: 

1. kembangkan yis dengam mencampur 1/2 sudu teh gula & yis dgn 1/4 cwn air suam. kacau dan biar hingga naik tiga kali ganda. 
2. Gaul tepung dan mentega .Bila yis dah kembang masukkan dan uli & lembutkan ngan air suam tadi - biar dlm 45 minit. 
3. Tutup bekas dengar tuala dapur/kain yang bersih. 
4. uli balik, bahagikan kepada 3 ketul. (ikut saiz pizza yg korang nk buat)


Bahan atas pizza. 
1. udang, sotong, isi ayam, sosej (letak ja apa2 yg nk letak)
2. Lada benggala (nenek tak letak pon)
3. Cendawan butang 
4. Bwang bangla (potong ikut kreativiti yer)
5. Keju Mozarella or cheddar cheese...(ikut  suke je)
6. tomato puree (nenek bli tin kecik je)


Cara-cara penyediaan pizza: 
1. Panaskan oven 200 darjah 
2. ambil satu bahagian pizza leperkan atas pan dan sapu ngan sos tomato + cheese 
3. letakkan toping- agak2 ler dan selang selikan ngan sos & cheese. 
4. bakar dlm 45 minit - siap utk dimakan...


bhagaian tepi tuh agak ranggup....=P


actually pakai resepi kat ats tuh bole buat tiga biji Pizza
tapi yang sempat amik gambar 1 biji nieh ja..
yang lain sudah selamat dikunyah oleh manusia sejagat..hahaha

nie plak rupanya sebelum bakar....




yang nieh plak kakak nenek yang decorate.....

niat di hati :: esok mcm nk buat MUSHROOM SOUP la....


2 comments:

alkisah69 said...

sedapnya pizza lapaq pulak rasa.....hehehe

alkisah69 said...

sedap la nak test la.......nak bubuh chesse banyak2 ...ahhaha