you are lucky number~~

free counter

Tuesday, 28 June 2011

Asam Pedas Melaka


Hari ni nenek try masak ASAM PEDAS MELAKA...
selalu kalau sebelah utara asam pedas bukan mcm ni..
asam pedas utara x payah tumis..ala2 makanan diet laa tanpa minyakk...
hari tuh time kat rumah sewa nenek ada la masak asam pedas utara
pastu salah sorang kata pelik sebab tuh bukan asam pedas dia cakap..so explain la kat dia
kalo sebelah utara memang kalau asam pedas memang tak tumis..
pastuh tengah jalan-jalan kat MyResepi tekan asam pedas melaka pastuh jumpa satu resepi dari
terima kasih yer memang sedaapp tapi nenek ada ubah sikit ikut suka hati
dan ikut sedap lidah...ahahahahha
jom tengok bahan-bahan dan cara-cara dia....masakan nieh untuk 3-4 orang makan je..

BAHAN -BAHAN

 2 ekor ikan kembung (ikan lain pon bole)


*bahan untuk dikisar*
3 ulas bawang merah
3 ulas bwang putih
halia
kunyit hidup
cili kering secukupnya

1/2 biji bawang besar (dihiris halus)
1 suduh teh halba campur
air asam jawa secukupnya
1 biji tomato (potong 6)
1 batang serai (diketuk)
1/2 bunga kantan
daun kesom secukupnya
minyak masak 

 nie halba campur

 daun kesum nenek pakai banyak tu ja...

CARA-CARA

1. Panaskan minyak kemudian tumiskan bawang besar dan halba sehingga naik bau dan garing
2. masukkan bahan- bahan yang di kisar bersama dengan serai+ daun kesum+ bunga kantan
3.biarkan sampai bahan-bahan tadi naik minnyak
4.masukan air asam jawa dan air kemudian biar sampai mendidih
5. suaikan rasa asam pedas dengan tambah garam atau gula.
6.masukkan ikan kemudian biar sampai mendidih lagi
7.last skali masukkan tomato..biarkan sampai layu kemudian bole dihidangkan...=)



*mengantuk*




4 comments:

Nuridah said...

Assalamualaikum Wani,

sedapnya asam pedas melaka..kalau kak nur tk cukup sepinggan nasi mesti nk bertambah...suka sekali asam pedas

ijayuji said...

Salam wanie! sedapnyer tgk asam pedas melaka wanie tu! akak mmg suke asam pedas, ada bunga kantan kan tuuu? sedapnyerr! mesti harum bau dia.

NENEK SIHIR n WANIE said...

wa'alaikumusalam kak nur,

heheh memang x cukop sepinggan kalo makan asam pedas nieh...=))

NENEK SIHIR n WANIE said...

wa'alaikumusalam kak ijayuji,

tuh laa wangi satu dapur time masak asam pedas nieh...=))