you are lucky number~~

free counter

Tuesday, 27 December 2011

Asam Pedas Melaka *resepi modified*



Resepi asam pedas melaka nie nenek dah pernah update haritu
resepi haritu pown sedap tapi mcm terlebih air
pastuh kali nie modified sket resepi supaya pedas sikit dari haritu
lepas tu kali nie nenek masak ikut cara Flourence Tan..dia pernah buat demo time kuliah mastercheff minggu ke berapa ntah tak ingat..Klik Ikan Gerang Asam - Flourence Tan kalau nk tengok resepi dia..
Tapi nenek tak ikut sebiji-sebiji resepi dia..nenek ubah skit ikut cita rasa sendiri..
Bukan nak masuk bakul angkat sendiri tapi kali nie memang sedap
semua bahan serasi dengan masing-masing..Serius tak jemu makan asam pedas nie...
Licin pinggan...=))

:: RESEPI ::

Bahan Kisar
1 labu bawang besar
5 biji bawang merah
3 ulas bawang putih
25 tangkai cili kering
1 inchi halia
1 inchi kunyit hidup
1 tsbp Jintan Manis
1 cawan air

Bahan Menumis
1 labu bawang besar (hiris halus)
1/2 tsp  biji sawi
1/2 tsp halba

Bahan lain-lain
6 ekor ikan kembung (Guna la ikan apa pon..)
3 tsbp asam jawa campur dengan 1 cawan air
1 kuntum bunga kantan (belah dua)
2 batang serai (diketuk)
segenggam daun kesom
2 biji tomato (belah 6 setiap biji)
1/2  cawan air
4 tbsp minyak masak
garam dan gula secukup rasa

Cara-Cara

1. Panaskan minyak dan tumis bahan menumis sehingga wangi.
2. Kemudian masukkan bahan-bahan kisar halus, serai, bunga kantan dan biarkan sehingga naik minyak.
3. Setelah itu, masukkan air asam jawa, daun kesom dan 1/2 cawan air, dengan menggunakan api yang kecil biarkan sehingga mendidih. 
4. Bila dah mendidih besarkan api semula, perasakan dengan garam dan gula kemudian masukkan ikan. Biarkan selama 5  minit.
5. Last sekali boleh masukkan tomato, slowkan api dan reneh sehingga mendidih..
6. tutup api dan boleh hidangkan dengan nasi panas..=))




6 comments:

Nuridah said...

Assalamualaikum Wanie,

Kak Nur pantang kalau lauk asam pedas, mesti laju aja mkn

Nenek Wanie said...

saya pun sma jgk kak...hari2 makan asam pedass poun rela...hiihihi

leyzajamil said...

my feveret, tp failed nak masak asam pedas sampai skrg ;(

Anonymous said...

wanie.nanti nak p mkn kat umah hg.ahaqs.

Nenek Wanie said...

leyzajamil - try la lg insyaallah nanti sure menjadi jugak..=))

Anonymous - Baba mai la makan umah aku...sblum hg masuk aku tutup siap2 pintu..hahahahahahah

Anonymous said...

Aslm'kum.Terima kasih utk resipi ini. Saya baru nak cuba, harap2 ianya mau jadi dan sedap dimakan...
Terima kasih sekali lagi.