you are lucky number~~

free counter

Monday, 5 December 2011

KoTeow Kung Fu


AMARAN : Tak perlu berkung fu ketika masak!!
tudiaa baq hang nie la menu makan malam *actually makan ptg* 
ohhh gambar di atas amat la comot..
sorie la tataw la nak berdecorate sgt...
Jom la tengok resepiii untuk 1 orang je.

Bahan-bahan 

Koteow
1 biji telur
lada hitam / lada sulah
sotong/udang/ayam
1/2 batang carrot dan sayuran lain..*optional
1 tsbp tepung jagung (larutkan dalam secawan air)
1 ulas bawang putih (cincang halus)
3 biji cili padi (di ketuk)
1 tbsp sos tiram
2 sudu besar minyak masak

Cara-cara


1.Pukul telur dengan sdikit garam dalam mangkuk kemudian masukan koteow..gaul sampai telur salut semua ko toew.
2. Panaskan kuali kemudian masukkan minyak lepas tu tuangkan telur yang di kacau ng telur tadi..ratakan sikit biar nipis..
3. Balik-balikan hingga dua-dua belah masak..lepas masak boleh masukkan dalam pinggan..
4.Untuk bahan kuah pulak, Tumiskan bawang putih sehingga keperangan pastu masukkan isi ayam, udang sotong dan sebagainya...pastuh masukkan secawan air..biar hingga mendidih..
5. Lepas dah mendidih masukan cili padi, sos tiram, ada sulah dan garam secukup rsa..kalau nampak mcm dah kering tambah lg air.
6. Skrang bole masukkan semua jenis sayur-sayuran biar hingga separuh masak ataupun masak..**depend on individu**
7. Lepastu masukkan air tepung jagung tu biar mendidih dan ia akan jadi pekat...kalau nak cair skit tambah air...biaar mendidih lagi skali tutup api hidangkan..






2 comments:

Mas Michiko said...

kue tiew kungfu ni my fav gak... saje sy walkingblog kt sini... ada mase try jenguk2 plak blog sy http://www.michikocyclingsukasuka.blogspot.com coz kt sini ada jgk resepi2 yg kita leh kongsi brsama... :D

Mas Michiko said...

My fav ni kuew tiew kungfu! sy pon penah msk...klu free singgah ler kt blog http://www.michikocyclingsukasuka.blogspot.com kt sini ada gak resepi yg simple bg org mls cam sye ni..hehhee